Klikkaa tästä
sponsoreidemme sivuille:

Foorumin yhteyden tarjoaa:

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
  Tutustu YaBB-foorumeihin tänään Silmänisku
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
(Luettu 873 kertaa)
JPN
Uusi jäsen
*
Poissa

Maalämpöfoorumilta tietoa

LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
20.06.2010 - 18:08:25

Tuli hankittua ko.värkki paikallisesta rautakaupasta ja nyt se pitäisi saada kiinni. Hieman tuntuu asennushinnat >2000,- kovilta, ainakaan käyttöohjeen perusteella asennus ei pitäisi olla rakettitiedettä. Paljonko ko. hommassa pitäisi keskimäärin mennä aikaa? Tarkoitus on laittaa myös maaviileäkierto, Enervent LTR-6 190 eco EDE-CG laitteelle, joka tulee lämpimälle ullakolle.

Onko kukaan laittattanut ko. värkkiä kiinni ns. normiputkimiehellä ja hoitanut sitten ilmaukset yms. itse? Millaisen suodatuksen uppopumppu vaatii?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ptu
Uusi jäsen
*
Poissa

V13/203, 230m(akt.)
Nurmijärvi, Lepsämä
Sukupuoli: male
Re: LÄ V10.5/203 asennus, tee-se-itse?
Vastaus #1 - 22.06.2010 - 01:20:22

Hyvä kysymys ja aivan samaa olen itse pohtinut.. Toivottavasti kysymyksesi saa aikaan keskustelua/vastaksia.  
Siirry sivun alkuun

Lämpöässä V13/203, 230m/140mm aktiivisyvyinen ja tulviva Hymiö kaivo, 220m2  750 m3 Siporex-talo patteri(2/3)/lattia(1/3) -lämmityksellä.

IP on kirjattu

sami68
Vanha jäsen
Poissa

Vastaus #2 - 22.06.2010 - 08:51:54

Ette ole yksin ongelmanne kanssa ja suosittelen että nämä asiat mietittäis ennen hankintaa eikä jälkeen. Meillä on ainakin sokettu, ettei muihin pumppuihin kosketa kuin hätätapauksessa. Uskon tämän olevan aika yleinen kanta alalla eli kannattaa kysyä muualta kuin mlp-firmoista sitä apua.
Tuo asennus ei ole ammattitaitoiselle putkimiehelle mikään ongelma. Ihan selkeä juttu ymmärtää kytkentäkuvista ja varmaan se parissa päivässä sinne asentuu kun ensin haalaatte sen yli 400kg kaapin paikoilleen. Siinä kannattaa pitää talkoot ja laittaa se paikoilleen ennen putkimiehen saapumista jos vaan mahdollista.

Maaviileä on hankalampi asia toteuttaa ja jos kaivatte vaikka foorumilta ohjeet miten se tulee toteuttaa niin varmaan se kaveri sen sitten tekee.
Porakaivopiirin ilmaamiseen ei tarvita ulkoista kierrätyspumppua. Maapiiriin se pitää olla.
Vuoden päästä kaikilla pumppujen asentajilla tulee olla kylmäasentajan pätevyys ja silloin on varmasti aika hankala löytää asentajaa rautakauppa-ostoille..
Onnea projektiin!
Siirry sivun alkuun

Thermia Diplomat TWS 12. 210m kaivo ja 260m2 alaa. Lämmitykseen 8100kWh/2010.

IP on kirjattu

Raid
Vanha jäsen
Poissa

IVT C7, 400m maaputkea,
220m2 lämmitysala Eurajoel

Vastaus #3 - 22.06.2010 - 09:43:12

Kannattaa ottaa valmistajalta  selvää miten on takuiden kanssa jos asentaa itse eikä heidän valttuuttama asentaja. Joissakin lapuissa lukee että esim IVT:n 5 vuoden takuu on vain, jos laitteen on asentanut IVT:n valtuuttama asentaja.  Ettei tule yllätyksiä kun alkaa ongelmia ilmaantumaan. Itselleni ei olisi tullut mielenkään asentaa itse MLP:tä vaikka väliilä vaimo haukkuu Pelle Pelottmaksi. Pari kertaa joutui meilläkin asentajat käymään jälkeen päin vaikka olivat asentaneet useita ennen meikäläisen MLP-asennusta.  Onneksi otin "avaimet käteen"- periaattella. ei tarvinnu murehtia että pysykö tupa lämpimänä.  Silmänisku

http://www.senera.fi/IVT_Maalampopumput#2
Siirry sivun alkuun

Mää ny kommentoi tätäki asiaa vaikkei se mulle kuulukkaan..&&

IP on kirjattu

EKo_taas
Vanha jäsen
Poissa

Maavarainen laatta se
olla pitää
Espoo
Vastaus #4 - 22.06.2010 - 11:49:10

Osa MLP-myyntifirmoista näyttää käyttävän erittäin päteviä yhden miehen asennusliikkeitä, joilla kaikki pätevyydet. Ja poraus toisesta erittäin pätevästä poraus-firmasta. Jos vain tietäisi ne etukäteen (jos kohde Espoon suunnilla, voin laittaa privana yhetystiedot..)

Pieni erohinta ("asennushinnat >2000,-" DIY-ja-tod-kahdesti) = vapauta vakuutusyhtiö vastuusta vahingon sattuessa?

Mutta jokainen tavallaan.
Siirry sivun alkuun

Fortumin kaukolämmolle hyvästi 1.6.2009
174m porakaivo (163m aktiivista), Carrier C9, Lämmöt 7sek välein talennukseen/analyysiin Silmänisku

IP on kirjattu

Roori
Konkari
Poissa

Maalämpo... Ollakko vai
Ei....KYLLÄ

Vastaus #5 - 22.06.2010 - 17:59:26

Tuo on yhdenlainen "kartelli" tuo että laitellaan vain omia niinkuin suurin osa alalla toimijoista tekee, ei tule kärhämää "oman" merkin valmistajaan päin ja suojellaan omaa reviiriä. Samaten se 5v takuu, tehdastakuu lienee yleisesti 1-2vuotta ja silloin ne suurimmaksi osaksi hajoo jos on hajotakseen, takuun laajennusaikainen riski on aikasen pieni toimittajalle.
Noita MLP asennushommia pidetään vielä suomessa hiukan tähtitieteenä vaikka ei se sitä ole...

Toisaalta jokaisella on kotivakuutus joka kanssa kattaa näitä asioita jos jotain hajoo.
Minä en halunnut maksaa toimittajaehdokkaille monen donan "takuu/vakuutus maksua" (siis liikaa) vaan kaikki luitamyöden keräilyperiaatteella mitä ei itse voinut/pystynyt tekemään. Nyt tulee 2v täyteen kohtpuoleen ja kaikki on pelittänyt ok...ja jos hajoo thedastakuun jälkeen mennään moikkaamaan vakuutuslaitoksen tätejä....
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Raksaaja
Vanha jäsen
Poissa

- Nibe 1217 8kW + 2x300m
- Vallox Digit SE vkl
-
Pohjois-Pohjanmaa
Vastaus #6 - 23.06.2010 - 10:30:08

Millä tuota kylmäasentajan pätevyys vaatimusta on oikein perusteltu?
Tuntuu omituiselta vaatimukselta, koska MLP asennus ei kuitenkaan vaadi mitään kylmäaineasennuksia.

Vika-/ongelmatilanteissa tuosta kylmäainepuolen ymmärryksestä voi olla apua, mutta mihin sitä tarvitsee asennuksen yhteydessä?
Siirry sivun alkuun

- Maalämpöä 23.01.2009 alkaen -

IP on kirjattu

sami68
Vanha jäsen
Poissa

Vastaus #7 - 23.06.2010 - 20:20:54

Raksaaja kirjoitti on 23.06.2010 - 10:30:08:
Millä tuota kylmäasentajan pätevyys vaatimusta on oikein perusteltu?
Tuntuu omituiselta vaatimukselta, koska MLP asennus ei kuitenkaan vaadi mitään kylmäaineasennuksia.

Vika-/ongelmatilanteissa tuosta kylmäainepuolen ymmärryksestä voi olla apua, mutta mihin sitä tarvitsee asennuksen yhteydessä?

Juontaa ilp puolelta, mutta tärkein ajatus on että kuka asentaa se myös huoltaa. Asiakkaan etua siinä haetaan.
Siirry sivun alkuun

Thermia Diplomat TWS 12. 210m kaivo ja 260m2 alaa. Lämmitykseen 8100kWh/2010.

IP on kirjattu

sailor
Konkari
Poissa

Lämpöässä V15-->11/04-->

Vastaus #8 - 23.06.2010 - 20:38:32

JPN kirjoitti on 20.06.2010 - 18:08:25:
T

Onko kukaan laittattanut ko. värkkiä kiinni ns. normiputkimiehellä ja hoitanut sitten ilmaukset yms. itse? Millaisen suodatuksen uppopumppu vaatii?

Meillä laittoi wanhan mallin V-mallin putkimies kiinni (eka LÄ). Nykyisessä V-mallissa piirit on integroitu laitteen sisään, jolloin asennuksen pitäisi sujuaa vielä helpommin. Jos V10.5:ssa on se 400W liuospumppu niin tuskin tarvitsette mitään uppopumppuja. Ainakaan me ei tarkettu. Mutasihdin putsaat sitten ennen talvea.

Jani
Siirry sivun alkuun

LÄ seuranta (5min päivitysväli): http://www.elisanet.fi/sailor/trend.jpg

IP on kirjattu

JPN
Uusi jäsen
*
Poissa

Vastaus #9 - 30.06.2010 - 22:14:23

LÄ:n käyttöohjeen perusteella takuusta mainitaan, että väärä asennus ei mene takuun piikkiin - ei siis tarvitse olla 'valtuutettu asentaja'

K-ohjeessa on asennus aika hyvin kuvattu ja kun varaajaa myöten kaikki on yhdessä kaapissa, niin LÄ:n tuotteistus on onnistunut aika hyvin.  

Luonnollisesti kaikki vinkit olisi tervetulleita.

Silloin kun pumppua olin hankkimassa en useista pyynnöistä useilta kokonaistoimittajilta saanut minkäänlaista tarjousta LÄ:stä, mutta laite tuntui sopimmalle.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

maasta
Uusi jäsen
*
Poissa

Vastaus #10 - 14.07.2010 - 02:55:14

Moi
LÄ9 tuli laitettua 09 keväällä. Kustannusarviossa en kuitenkaan varautunut riittävästi asennuskustannuksiin. Prujut sanoi että takuu 2v. normiputkarilla ja 5v. LÄssän valtuuttamalla asentajalla. Kysyin paikalliselta jälleenmyyjältä sekä itse lässältä oman alueen valtuuttamia kavereita, sain vain yhden firman nimen jolla oli valmiiksi lasketut hinnat eri asteisille asennuksille. 1900€ kun vanhat romut on poistettu ja uusi paikoillaan ja maaputket sekä lämpöputket ja käyttövesiputket tuotu tekniseen tilaan, siis jäljellä pelkkä kytkentä-1900€..ja arvatkaa oliko suurin homma kuitenkin heivata 4m2 yösähkö varaaja kellarista ja kaivaa+puhkoa maaputket tekniseen tilaan? Siihen pisteeseen kun olin päässyt niin samaan syssyyn kytkin koko paketin, pikkasen funtsailua ja tarvike luettelon tekoa ja teeseitse perinnettä eli perus putkityökälut ennestään tuttuja. Sähkäri kävi ja sain sitten siinä vaiheessa toisenkin LÄssän valtuuttaman asentajan yhteystiedot. Hänellä oli kunnon ilmauspumppu, kävi ilmaamassa ja kattomassa  laitteiston ja takuupaprut, kustannus kohtuullinen.
Yksi peruste että valitsin ko. pumpun oli se että asennus oli selkeän oloinen. Oikeastaan ainoa lisä oli kalvopaisunta-astian hankinta.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
YaBB - Yet 
another Bulletin 
Board